· 

Het leed dat 'niet etende kinderen' heet

"Ik heb echt alles al geprobeerd!" Ik hoorde de frustratie in haar stem. Deze tweelingmama had elke avond strijd met haar 5-jarigen over het eten. Een strijd die vast herkenbaar is. Elke ouder heeft wel momenten dat het eten er bij de kids gewoon niet ingaat. (Yep, ook hier een bekend probleem). Vaak is er ook geen pijl op te trekken. Zo zitten ze te smullen van wortels en een week later lusten ze het ineens niet meer. 

 

Dreigen met toetjes, zelf gaan voeren en die lepel er maar gewoon induwen (gaat het niet goedschiks, dan maar kwaadschiks), op de trap zitten, geen tv mogen kijken, niet meer naar buiten mogen na het eten, noem het maar op. Uit wanhoop gaan ouders vaak dreigen met straf. En geef ze eens ongelijk. Maar met dit dreigen krijgt het eten wel een hele negatieve lading en je wilt het graag zo gezellig hebben aan tafel. Je wilt gewoon heel graag dat kinderen goed eten, vooral hun groente. Helaas vinden kinderen dit vaak het minst lekker.. Behalve je kookkunsten opschorten, kan je nog meer proberen.

 

  • Laat jouw kinderen bij de boodschappen ieder 2 soorten groente kiezen. Zo kunnen ze iets kiezen wat ze echt lekker vinden. Of misschien kiezen ze wel iets wat jullie nooit eten, maar wat ze er leuk uit vinden zien, zoals venkel. (Worden die kookkunsten toch nog opgeschort )
  • Oud genoeg? Dan kunnen ze helpen met koken. Vaak vinden ze dit super leuk. Vanaf een jaar of 3 kan je ze al betrekken bij het koken. Uien pellen, zachte groente snijden met een kindermesje, iets mixen, dat soort dingen. Daarbij leren ze ook dat eten niet zomaar ineens op tafel staat à la Tafeltje Dekje en wat er allemaal bij koken komt kijken.
  • Schep niet te grote porties op en verdeel de porties goed. Meer groente dan aardappels en vlees (als we even aan de oerhollandse pot denken). Kinderen denken vaak dat wat er voor hun staat, ook echt op moet. Denk maar aan bakjes met chips op een feestje. Kinderen weten niet hoe snel ze zoiets op moeten eten. Dit is niet alleen omdat ze bang zijn om te moeten delen. Evolutionair gezien is dit ook te verklaren: heel lang hebben mensen in onzekerheid geleefd of ze de volgende dag wel eten zouden hebben. Dus wanneer ze eten hadden, aten ze zoveel mogelijk om reserves op te bouwen. Zo konden ze weer even vooruit. Grote porties opscheppen kan er dus voor zorgen dat kinderen overweldigd raken door het idee dat ze dat allemaal op moeten eten en al niet eens meer willen beginnen met eten. 
  • Laat ze zelf opscheppen. Zo hebben ze zelf de keuze hoeveel ze van alles opscheppen. Geef hierbij wel duidelijke grenzen aan. Bijvoorbeeld maximaal 1 stuk vlees en 2 scheppen aardappels. Groente mogen ze zoveel opscheppen als ze willen.

Kinderen, maar zeker ook pubers, kunnen eten zien als iets waar ze écht zelf de keuze in hebben. Zo zie je vaak dat wanneer kinderen heel streng worden opgevoed en weinig eigen keuzes mogen maken, dat er eetproblemen ontstaan. Dat is het enige waarbij ze echt zelf de regie in handen hebben. 

  • Eten jouw kinderen alleen maar vlees en/of aardappels (rijst, noodles, quinoa, allemaal één pot nat) en laten ze hun groente liggen? Schep dan minder grote porties aardappels en vlees op. Willen ze meer vlees? Dan zullen ze eerst nog een paar hapjes groente moeten eten. Benader dit positief: "Als je nog 2 hapjes groente eet, mag je daarna nog wat vlees."

Last, but not least! Heb je, zoals de tweelingmama in dit verhaal, bovenstaande tips allemaal al geprobeerd? Werkt niks en is er elke avond strijd aan tafel? Dan komt hier de beste tip!

  • Laat het strijden los! Wanneer je alles al hebt geprobeerd en de strijd niet resulteert in etende kinderen, dan kan je de strijd net zo goed opgeven. Hierdoor verminder je de druk aan tafel, geef je de keuze terug aan henzelf en wordt het weer gezellig aan tafel. Je negeert het niet eten en wie weet, tot je grote verbazing, gaan je kids ineens weer wat eten. Zomaar uit zichzelf! Ook al is dit maar 1 hapje. Probeer hier dan niet meteen als een dolle op te reageren, maar zeg wanneer iedereen klaar is hoe fijn je het vindt dat ze wat hebben gegeten. Geef het eten weer een positieve lading. 

Ik ben ervan overtuigd dat bovenstaande tips jullie gaan helpen! Stapje voor stapje zul je zien dat het eten beter gaat. Elke kleine overwinning is er eentje. Van niet eten naar 1 of 2 hapjes, naar halve porties, naar volle borden. 

 

HEEL VEEL SUCCES!

 

Laat je me iets weten over de resultaten? 

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Karin (woensdag, 10 april 2019 21:16)

    Goed stuk lieverd, kunnen veel mensen wel wat mee denk ik. Herken er veel van ook uit jullie kindertijd. En wat jij ook schrijft: eens gaan ze gewoon weer eten.